Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd.
Het is een voedingsstof dat zowel energie als aminozuren levert.

Aminozuren zijn de bouwstoffen voor lichaamseiwitten waaruit het lichaam grotendeel is opgebouwd.

Bijna alle cellen en weefsels in het lichaam bestaan deels uit eiwitten, daarom is deze voedingsstof erg belangrijk. Ze dragen bij aan de bouw en vorming van het menselijk gestel.
Vooral spierweefsel is grotendeels opgebouwd uit eiwitten.

Een enkel aminozuur is een opzichzelfstaand bouwsteentje.  Meerdere aminozuren zijn dus eiwitbouwstenen die met elkaar verbonden zijn waardoor het lijkt op een kralenketting. Van die verschillende aminozuren worden verschillende chemische verbindingen gemaakt zodat er verschillende eiwitten ofwel proteïnes ontstaan.

Wat doen eiwitten
Lichaamscellen vernieuwen zich steeds weer, de hele dag door. Dit betekent dat je lichaam eerst eiwit afbreekt om het vervolgens te vervangen door nieuw eiwit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verlies van haren, huidschilfers, nagels, urine en zweet. Dit moet wel weer aangevuld worden om dat vernieuwingsproces in gang te houden.

Dit proces heeft dus ook met eiwitten te maken. Verder ondersteunen eiwitten ook je spijsvertering. Enzymen die hierbij een rol spelen zijn nl. ook eiwitten. Maar ook hormonen, afweerstoffen en antistoffen zijn eiwitten.

Het eten van eiwitten geeft een verzadigd gevoel, waardoor je minder trek krijgt tussendoor. Dit komt omdat eiwitten je bloedsuikerspiegel minder snel laat stijgen. Best handig om te onthouden wanneer je (wat) wil afvallen.

Dierlijk en plantaardige eiwitten

Eiwitten komen voornamelijk voor in dierlijke voedingsmiddelen maar ook zeker wel plantaardige producten. De meeste aminozuren kunnen door het lichaam zelf worden aangemaakt maar er zijn een aantal aminozuren die niet door het lichaam kunnen worden aangemaakt maar die het lichaam wel nodig heeft. Dit worden de essentiële eiwitten genoemd.

Wanneer je goed en gevarieerd eet zullen deze eiwitten ook voldoende worden opgenomen.

Dierlijke eiwitten worden over het algemeen beter opgenomen door het lichaam dan de plantaardige maar het is wel belangrijk om juist ook van deze laatste groep eiwitten binnen te krijgen.

(Soja is de enige plantaardige eiwitbron die alle essentiele aminozuren levert en in dat opzicht ook een prima vegetarische of veganistische vleesvervanger. Of het verstandig is om veel soja producten te eten/drinken is de vraag maar dat is een andere discussie).

Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, eieren en zuivel

Plantaardige eiwitten zitten in groente, bonen, peulvruchten, noten, zaden en pitten, quinoa en havermout, kikkererwten (hummus).
Het voordeel van plantaardige eiwitten is dat er ook vezels in zitten, deze komen in dierlijke eiwitten helemaal niet voor. En juist de combinatie van eiwitten en vezels is belangrijk tijdens het afvallen.

Hoeveel heb je nodig

Een volwassene heeft ongeveer 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. De exacte hoeveelheid hangt echter ook af van leeftijd, lichaamsgewicht maar ook inname van de overige voedingsstoffen en de algehele lichamelijke gezondheid. Kinderen in de groei, zwangere vrouwen maar ook bejaarden en mensen die moeten herstellen van een operatie of ziekte hebben over het algemeen meer eiwitten nodig dan gemiddeld.

Ook mensen die regelmatig en / of vaak sporten hebben wat meer eiwit nodig om te herstellen en spierafbraak tegen te gaan. Vaak wordt hiervoor ook gebruik gemaakt van speciale eiwitpoeders om shakes van te maken. Een makkelijke en snelle manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen maar niet perse noodzakelijk (m.u.v. body builders).

Met een gezond eetpatroon en op de trainingsdagen wat extra eiwitrijke voedingsmiddelen kom je al een heel eind.

Mocht je naar aanleiding van deze informatie nog vragen hebben, mail of app me gerust!

Sportieve groeten,
Annette