Gezond en fit de winter door

Inmiddels zit de R weer in de maand en dat betekent voor veel mensen weer snotneuzen, hoesten en proesten of zelfs griep. De feestdagen komen zo langzamerhand ook weer in zicht met de nodige hapjes en drankjes. Lekker gezellig binnen samen zijn. Het weer wordt kouder en guurder. Regen, misschien wel sneeuw en kortere dagen. Alle reden om lekker bij de kachel te gaan zitten, kaarsjes aan en met een dekentje op de bank. Maar goed voor je immuunsysteem is dat bepaald niet.

Er zijn tal van mogelijkheden om je immuunsysteem op te krikken. Bijvoorbeeld door regelmatig in de buitenlucht te zijn door te gaan fietsen, wandelen of  hardlopen. Of door afwisselend koud en warm te douchen en dan eindigen met een koude douche.

Bijvoorbeeld door regelmatig in de buitenlucht te zijn door te gaan fietsen, wandelen of  hardlopen. Of door afwisselend koud en warm te douchen en dan eindigen met een koude douche.

Maar hiernaast is het van belang dat het eten van veel groenten en fruit je immuunsysteem een boost geven! Nu kun je denken: “Maar daar kan ik toch een multivitamine voor innemen?” Uiteraard is dat mogelijk en in sommige gevallen misschien zelfs raadzaam, maar je kunt een multivitamine nooit boven verse groente en fruit verkiezen.

Verse groenten en fruit bevatten namelijk niet alleen vitamines maar ook mineralen en vezels. Voorbeeld: iedereen weet dat een sinaasappel veel vitamine C bevat maar daarnaast bevat het ook nog betacaroteen, calcium en vezels. Als je een supplement vitamine C neemt, zit er vitamine C in maar geen betacaroteen, calcium en vezels.

En juist de extra voedingsstoffen die er in verse verschillende soorten groenten en fruit zitten, maken dat er veel meer verschillende vitamines en mineralen opgenomen worden in je lichaam. Dit noemen we volwaardige oftewel verse voeding met verschillende vitamines, mineralen en sporenelementen (micronutriënten). Een volwaardige voeding, zoals volle granen, groenten, fruit en peulvruchten, bevatten vaak ook weer voedingsvezels, wat weer goed is voor een goede spijsvertering. Deze dragen bij aan een langdurig verzadigd gevoel, wat weer tot gevolg heeft dat je minder geneigd bent om te gaan snaaien.

Stap uit je comfortzone en kies eens voor andere soorten fruit en groenten dan je gewend bent om op die manier ook verschillende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Je bent vaak geneigd om dezelfde soorten te kiezen. Kijk in de supermarkt of bij de groenteboer naar andere soorten en zoek op internet wat de mogelijkheden zijn hoe je het lekker op tafel kunt krijgen.

Volgens het Voedingscentrum is het verstandig om 2 stuks fruit te eten en minimaal 250 gram groenten, maar er zijn al diverse andere instanties die aangeven dat dit eigenlijk 2 tot 3 stukken fruit (niet voor iedereen) zouden moeten zijn en 300 tot 400 gram groenten per dag. En met name die 300 tot 400 gram groenten is veel, dit is vrijwel niet te doen bij alleen een avondmaaltijd. Daarom is het raadzaam om bij alle maaltijden groenten toe te voegen.

Begin bij je ontbijt bijvoorbeeld door op je 2 volkorenboterhammen met kaas tomaat en komkommer toe te voegen. Maak eens een groenteomelet, of doe lekker wat fruit door je havermout met yoghurt of melk.

Gebruik de lunch om een lekkere salade te eten of wat dacht je van soep waar je veel groenten in kwijt kunt. Als je in het weekend een soep met veel groente maakt kun je die doordeweeks makkelijk opwarmen tijdens de lunch. En probeer bij elke avondmaaltijd altijd groente in welke vorm dan ook toe te voegen en zorg dan dat  de helft van je bord uit groenten bestaat met daarnaast een klein stukje vlees en niet al te veel aardappels of pasta. Maar ook tussendoor is het makkelijk om extra groenten en fruit  te nemen, snacktomaatjes, komkommer, wortels, bleekselderij, paprika (al dan niet met dipje van humus), appel, banaan, sinaasappel, frambozen, blauwe bessen, druiven enz.

Je zult zien dat wanneer je je focus verlegt naar meer groenten en fruit, je zoetbehoefte ook enorm afneemt en je jezelf ook beter zult gaan voelen. Logisch, want nu geef je je lichaam gezonde snacks die voeden i.p.v. vullen. Wanneer dit voedingspatroon steeds meer “eigen” wordt, ben je ook steeds beter bestand tegen al die decemberverleidingen.

EET NIET ALLES WAT JE ZIET, MAAR ZIE ALLES WAT JE EET!

Groetjes, Annette